Monday 17 August 2015

PERANAN AL-QURAN DALAM SAINS TEKNOLONGI KEJURUTERAAN DALAM ISLAM



 
Bismillahirahmanirahim
PENGENALAN
Tajuk yang telah diberikan kepada kami ialah Peranan Al Quran dalam Sains danTeknologi. Dalam topik ini, kami telah melalukan beberapa penyelidikan melalui pembacaan,melayari internet dan lain-lain. Hasilnya, kami telah menemui banyak ayat al Quran yangmengetengahkan topik-topik berkenaan sains dan teknologi. Ia telah mendorong ramai saintisdi seluruh dunia untuk mengkaji sekali gus membuktikan kebenaran al-Quran di sampingmembuat pelbagai penemuan baru.Kami telah memilih tajuk ini kerana ia sangat bersesuaian dengan matlamat kamiuntuk menjadi muslim profesional. Kami berhasrat untuk mengintegrasikan ilmu Islamdengan ilmu sains supaya dapat membentuk generasi Ulul Albab yang menyahut seruanALLAH untuk memerhati dan meneliti hikmah di sebalik penciptaan alam.Selain itu, kami mengharapkan, dengan kajian ini, kami mampu membuka mata hatikami untuk lebih mensyukuri nikmat kurniaan Ilahi sekali gus menjadi insan yang sentiasameningkatkan iman dan taqwa kepada ALLAH swt.Semoga dengan penghasilan kertas kerja ini, dapat melayakkan kami memperolehkeredaan ALLAH swt dan kejayaan di dunia dan di akhirat.


MAKSUD BAHASA DAN ISTILAH SAINS TEKNOLOGI KEJURUTERAAN DALAM ISLAM
Sains dan teknologi kejuruteraan tidak dapat dipisahkan dengan bidang ilmu dalamIslam. Sains adalah satu usaha manusia untuk menghuraikan sesuatu dengan tepat dan secara kuantitatif mengenai alam tabi’i dan perjalanannya melalui pengamatan, hipotesis daneksperimen yang benar. Antara konsep dalam sains adalah hukum, sebab dan akibat. Dalamhal ini, sains dan Islam sama-sama berpegang kepada prisnsip bahawa alam ini adalahbersifat konseptual iaitu sesuatu yang boleh difahami dan dimengertikan.
Bidang sains sendiri belum menemui kebenaran yang sejati dan hakiki. Tradisi Islamadalah untuk melahirkan para sainstis teknokrat dan jurutera muslim yang beriman danberahklak. Islam menolak kemajuan teknologi dan kejuruteraan tanpa akhlak dan sains yangmengabaikan spiritual. Sains dalam pandangan Barat beranggapan sumber wahyu tidakdiperlukan berasaskan kepada prinsip logos dan mitos. Logos adalah satu penemuan yangpaling ampuh hasil dari eksperimen manakala mitos pula umpama khayalan yang tidakwujud dan tidak dapat dibuktikan secara tepat dan konkrit.
Sains teknolgi dan kejuruteraan berasaskan barat hanya mempercayai segala yangditemui, dihasilkan dan digunakan sekadar memperlihatkan kehebatan manusia menerokaikhazanah alam. Sebaliknya Islam memperkenalkan konsep sains teknologi dan kejuruteraanberasaskan kajian dan penemuan untuk mencari makna kebenaran hakiki tentang kewujudanAllah swt dan kehebatan kekuasaannya. Manusia diberikan segala kemudahan pancainderadan kehebatan akal serta fitrah bertuhan dibenarkan untuk menerokai seluruh pelusuk alam.Diberikan keizinan untuk menggunakan setiap nikmat di persada alam ini, baik di darat, dilaut dan di udara di mana jua penjuru alam buana, dengan syarat makna kebenaran dankeinsafan diri mampu ditemui.


PERANAN AL-QURAN DANLAM SAINS DAN TEKNOLOGI

Peranan al-Quran dalam sains:
 Bidang Teknologi
Terdapat banyak ayat Al-quran yang menyeru manusia supaya mengkaji dan menelitifenomena alam untuk memahami dan mendalami ilmu pengetahuan agar dapat membinasuatu tamadun yang sempurna. Berdasarkan ayat di bawah jelas bahawa alam yangdiciptakan oleh Allah s.w.t tertakluk kepada hukum-hukum tertentu dan apa yang ada dilangit dan di bumi adalah hak Allah s.w.t untuk kemudahan dan kegunaan manusia sejagat.Islam tidak terbatas antara hubungan manusia dengan tuhan bahkan merangkumi semuaaspek kehidupan. Allah berfirman yang bermaksud :
“Tidakkah kamu perhatikan bahawa
Allah memudahkan untuk kemudahan muapa yang ada di langit dan di bumi, dan telahmemudahkan untuk kegunaan kamu apa yang ada di langit dan di bumi, dan telahmelimpahkan kepada kamu nikmat-nikmat-Nya yang zahir dan batin.
”(Surah Luqman: 20)
.Oleh itu, kita seharusnya menjadikan Al-Quran sebagai panduan hidup kita kerana didalam Al-Quran telah tercatat segalanya yang berkaitan dengan hidup ataupun mati. Bidangkejuruteraan juga ada disebut di dalam Al-Quran. Ini telah melahirkan ramai tokoh-tokohIslam yang menjadikan Al-Quran sebagai panduan untuk mengkaji bidang kejuruteraansehingga mereka dapat mencipta peralatan yang berguna hingga kini.

Bidang Kimia
1)Proses Fotosintesis dan Proses Pembakaran Sempurna
Di dalam Al-Quran terdapat fenomena sains yang boleh dikaitkan dengan bidang kimia iaitu “proses fotosintesis” dan “proses pembakaran sempurna”.
Firman Allah swt: “Tuhan yang telah menjadikan api (boleh didapati) dari pohon- pohon hijau yang basah untuk kegunaan kamu, maka kamu pun selalu menyalakan apidari pohon- pohon itu”. (Surah Yasin: 80) “Akhirnya, tidakkah kamu melihat api yang kamu nyalakan (dengan cara digesek)? Kamukah yang menumbuhkan pokok kayunyaatau Kami yang menumbuhkannya?” (Surah al-Waqi‟ah : 71-72).
Beribu-ribu tahun yang lalu dan zaman sekarang membuktikan kandunganAl-Quran menepati ilmu sains dan teknologi. Ini kerana orang zaman dahulumenyalakan api daripada pokok kayu dan sekarang manusia menggunakan petrol, gasdan sebagainya untuk menyalakan api. Jika kita memikirkan di zaman dulu, tentu kitatakjub bagaimana daripada kayu yang hijau itu boleh mengeluarkan api. Di zamankita pula, kita masih merasai ketakjuban di atas penggunaan petrol dan gas yang bolehmenghasilkan api untuk kegunaan seharian. Sebenarnya, petrol, diesel, gas, arang batu dan sebagainya yang dikeluarkan dari perut bumi berasal daripada pokok-pokok yang tertimbus jutaan tahun yang lalu. Ini dapat meyakinkan kita bahawa Allah ituMaha Besar. Dia telah menyatakan sumber api dulu dan sekarang itu adalah berasaldari pokok. Allah s.wt juga menggunakan perkataan “al-syajarah al-akhdar”
(tumbuhan hijau) dalam Surah Yasin ayat-80 kerana perkataan ini boleh diertikandengan tumbuhan hijau yang mempunyai klorofil. Menurut kajian sains tumbuhanhijau melakukan proses fotosintesis yang menghasilkan gas oksigen dan unsurekarbon hasil daripada tindak balas cahaya matahari dan gas karbon dioksida. Kedua-dua unsur ini (karbon dan oksigen) merupakan unsur penting untuk menghasilkan apidaripada proses pembakaran sempurna.Oleh itu, firman Allah swt dalam Al-Quran yang menyatakan tentang prosesfotosintesis dan proses pembakaran sempurna tidak ada sebarang keraguan dansesungguhnya Allah swt lebih mengetahui sesuatu.

Kegelapan Lautan dan Lapisan Ombak (sains ,alam semula jadi )
Dalam bidang sains marin pula, kewujudan dua lapisan ombak di laut dan kegelapandi dasar laut dinyatakan dengan jelas di dalam surah an Nur, ayat 40. Apabila dikaji,sememangnya wujud ombak pada lapisan kedua laut (internal tide), yang manakewujudannya dapat dilihat secara jelas hanya dari angkasa. Malah, ombak dalaman inimempunyai amplitud yang jauh lebih tinggi berbanding amplitud ombak di permukaan air,dengan ketinggiannya mampu mencecah 300 meter. Kewujudan dua ombak ini disebabkan perbezaan pada ketumpatan air laut. Selain itu, kegelapan dasar laut pula dibuktikan apabilamanusia mula mampu menyelam sehingga ke dasar dengan bantuan peralatan moden.Kegelapan secara total ini disebabkan penyerapan spektrum cahaya oleh lapisan laut yangmenyebabkan tiada cahaya yang mampu menembusi hingga ke dasar. Hasilnya, dasar lautanmenjadi tempat yang sangat gelap dan makhluk-makhluk yang hidup di dasar lautmempunyai ciri-ciri unik untuk membolehkan mereka menyesuaikan diri dengan keadaandasar laut yang sangat sejuk dan bertekanan tinggi.

Proses kejadian manusia (sains):
Di dalam al-Quran juga menerangkan penciptaan manusia daripada air :
Dan Dia lah Tuhan yang menciptakan manusia dari air,lalu dijadikannya(mempunyai) keturunan dan musaharahdan Tuhanmu adalah Maha Kuasa sememangnya tuhanmu berkuasa (menciptakan apa jua yang dikehendakiNya ).
[Al-Furqan, 54]
Selain itu, ayat al-Quran dari surah ini memberitahu bahawa secara jelas manusia itudiciptakan daripada air. Allah telah menciptakan manusia mempunyai titisan baka (air mani) bagi meneruskan lagi zuriat memakmurkan bumi ini.
Proses kejadian manusia diceritakan daripada awal sehingga ke akhir di dalam al-Quran sebelum manusia mampu memikirkan proses itu sendiri.
“Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari “pati” (yang berasal) dari
tanah; Kemudian Kami jadikan pati itu (setitis) air mani pada penetapan yang kukuh
; Kemudian Kami ciptakan air mani itu menjadi segumpal darah beku lalu Kami ciptakandarah beku itu menjadi seketul daging; kemudian Kami ciptakan daging itu menjadibeberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurnakejadian itu Kami bentuk ia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya. Maka nyatalahkelebihan dan ketinggian Allah sebaik-
baik Pencipta”. [Al - Mu’minun: 12-14]
.Ayat di atas menceritakan proses pembentukan manusia, seperti mana yangdidedahkan kepada kita hari ini. Ayat ini telah menerangkan secara sempurna mengenai proses pembentukan manusia.Pada mulanya manusia tercipta dari pati yang merujuk kepada tanah. Kejadian iniadalah ketika penciptaan manusia pertama iaitu peristiwa Allah menciptakan Nabi Adamdaripada tanah. Bermula daripada cantuman air mani (sperma dan ovum) kemudianMusaharah ;hubungan kekeluargaan yang berasal dari hubungan penikahan, seperti menantu mertua dansebagainya
Penetapan yang kukuh; rahim bergumpal menjadi darah beku (alaqah) yang tergantung di dinding Rahim. Seterusnya,gumpalan darah itu membesar menjadi seketul daging (mudghah). Ketulan daging itu pulaakan terbentuk beberapa tulang (tulang belakang), yang kemudiannya disempurnakanrupanya dengan balutan daging yang akhirnya membentuk janin

Peranan al-Quran dalam bidang kejuruteraan dan teknologi :
Proses Pembentukan Besi
Firman Allah s.w.t : "Dan kami telah menurunkan besi, padanya ada kekuatanyang hebat serta berfungsi berbagai manfaat untuk manusia." (Surah Al-Hadid : 25)Terdapat satu surah di dalam Al-quran yang menggunakan nama logam iaitu SurahAl-Hadid yang bermaksud besi. Dalam Surah Al-Hadid ayat 25, Allah telah berfirman
“waanzalnaalhadiid” yang boleh diterjemahkan “dan kami turunkan besi”. Ayat ini memberi satu pertanyaan kepada kita umat manusia tentang asal usul besi.Sebenarnya, besi berasal dari langit yang tercipta daripada bintang-bintang melalui proses nukleosintesis. Ketika bintang-bintang itu mati (padam) lantaran kehabisan bahan bakar hidrogen(H) , besi itu (bersama-sama unsur lain) dihamburkan ke ruangangkasa. Unsur berat dalam alam semesta ialah dihasilkan oleh nuklid bintang besar .Sistem solar kita bagaimanapun tidak mempunyai struktur sesuai untuk menghasilkan besi baginya. Besi hanya dapat dihasilkan oleh bintang yang lebih besar daripadamatahari iaitu suhunya mencecah berates juta celcius .Apabila besi mencapai amaunmelebihi peringkat tertentu dalam sebuah bintang, bintang ini tidak lagi dapatmenampungnya dan akhirnya meletup dalam satu letupan yang dipanggil nova atausupernova. Hasil daripada letupan ini, meteor yang mengandungi besi berserakankeseluruh alam semesta dan mereka bergerak melalui ruang di angkasa sehinggaditarik oleh daya graviti sesuatu jasad di cakerawala. Selain itu, elemen utama pada pusat bumi iaitu teras bumi yang berjejari 3470 km ialah besi (Fe) dengankandungannya 90% dan nikel (Ni) dan belerang (S). Fungsi utama besi di pusat bumiAllah telahjelaskan dalam ayat yang berbunyi “fiihiba'sunsyadiid” (padanya ada kekuatan hebat). Besi di pusat bumi itu menimbulkan kekuatan yang hebat yang berupa magnet dan tarikan graviti. Firman Allah selanjutnya pada Al hadiid (ayat 25)yang bermaksud serta berbagai manfaat untuk manusia. Manfaat yang perludisebutkan paling dahulu (sebab manusia sering lupa) ialah bahawa besi merupakan salah satu unsur yang membangun haemoglobin, protein dalan darah yang berfungsimengikat oksigen yang kita menghirupnya dari udara. Ketika oksigen masuk ke dalam paru-paru kita, oksigen itu segera ditangkap oleh besi dalam haemoglobin, kemudiandihantar oleh darah keseluruh tubuh kita untuk proses metabolisme. Jelas sekali Allahmemelihara kelangsungan hidup kita melalui besi. Oleh itu, kita sebagai manusia perlulah sentiasa bersyukur di atas nikmat yang diberikan oleh Allah s.w.t kepada kita.)

Kejuruteraan awam
Kubah dan menara masjid yang di bina menunjukkan kefahaman dan kemahiransarjana-sarjana Islam dahulu dalam bidang sains bangunan dan seni bina. Dalam kejuruteraanawam hidrologi 6, orang-orang Islam juga memberi sumbangan penting. Pada zaman pemerintahan khalifah „Umar, beberapa terusan telah di bina. Saiyidina Umar pula telahmengarahkan pembinaan satu terusan yang panjangnya lebih kurang 10 km yang mengalirkanair dari sungai Furat.Terusan ini di beri nama Terusan Abu Musa Asy‟ari, pemerintah Basrahketika itu.
Satu lagi terusan ialah Terusan Ma‟akal yang di bina di bawah penyeliaan Ma‟akal Ibnu Yasar. Teknologi air bawah tanah juga telah di usahakan di Parsi.Bandar Isfahan dikelilingi oleh padang pasir. Teknologi ini telah di tulis oleh Syaikh Bahauddin al-A‟mili seorang ahli sufi Safavid yang mahir dalam matematik dan keagamaan.
Bagi negara yang yang di kelilingi oleh padang pasir, teknologi ini amat bergunakerana ia dapat mengelakkan pengewapan air. Bukti ini menunjukkan bahawa mereka jugatelah meneliti bukan sahaja tentang pembinaannya, bahkan mengambil berat tentang perancangan dan penyelenggaraan projek tersebut.

Kejuruteraan mekanikal
Boleh dikatakan sumbangan sarjana sains dan teknologi Islam yang banyak ialahdalam bidang mekanik. Sumbangan Banu Musa terkandung di dalam buku Kitab Peranti (TheBooks of Artifices) yang telah disebut dahulu. Ibnu Sina pula walaupun beliau lebih terkenaldalam bidang perubatan dan pembedahan, namun beliau banyak memberi sumbangan yangmengagumkan dalam bidang mekanik. Di antara saranan Ibnu Sina ialah prinsip inersia yangterkandung di dalam kata-katanya yang berbunyi “tidak ada jasad yang mula bergerak atau berhenti dengan sendiri.” , “masa tidak boleh di bayangkan tanpa gerakan.”,“daya hanya boleh di sukat dalam sebutan kesan kesannya.”,“dalam sesuatu mesin mudah, apa yang diperoleh dalam bentuk kuasa adalah kehilangan dalam kelajuannya.” Al-Khwarizmi pulatertarik kepada kerja-kerja amali tentang bagaimana dapat menentukan ketumpatan spesifik dan berat kegravitian (tarikan bumi) dan keapungan. Di antara pernyataan Khawarizmi yang berkaitan dengan hal ini ialah“berat ialah daya malar inheren tatkala sesuatu jasad tertarik ke pusat bumi” , “jasad-jasad yang mempunyai graviti sama ialah jasad-jasad yang bergerak didalam cecair dari titik tunggak melalui jarak yang sama dalam masa yang sama.”Teknologiyang mendapatkan tenaga dari udara dan air telah mendapat perhatian orang serata dunia dan ia merupakan „Penggerak Perdana” yang utama sehinggalah kuasa tenaga stim diperkenalkan semasa Revolusi Perindustrian. Antara contoh rekaan ialah jam air gajah, pam air duasilinder, pam air enam silinder selari, perangan jet stim. Ini jelas mengambarkan manusia pada zaman nabi juga mempunyai ilmu pengetahuan yang luas tentang ilmu dalam bidangteknologi dan ini seterusnya memberi manfaat kepada manusia sejagat.

KAITAN ANTARA AL-QURAN DAN SAINS DALAM KEJURUTERAAN DALAM ISLAM
Sains moden telah memberitahu kita bahawa perkembangan manusian di dalam kandungan melalui beberapa peringkat. Sedangkan Al-Quran telah menyatakan perkara yang sama sejak 1400 tahun yang lalu.”Selepas penciptaan mikroskop di kurun ke-16, para doktor kurun ke-17 mempercayai bahawa manusia terbentuk semata-mata daripada air mani lelaki sahaja, khasnya ‘sperma’ lelaki. Teori ini dipakai oleh ahli-ahli sains kurun ke-17 dan sebahagian daripada kurun ke-18 untuk menegakkan kepercayaan mereka bahawa manusia terbentuk semata-mata daripada ‘sperma’ lelaki sahaja. Tetapi, apabila di kurun ke-18b penemuan sains menunjukkan telur wanita (‘ovum’ ) jauh lebih besar daripada ‘sperma’, mereka terus melupakan peranan lelaki (dalam pembentukan manusia) sebagaimana mereka melupakan peranan wanita di kurun ke-17.Penemuan fakta bahawa perkembangan embrio manusia melalui beberapa peringkat hanya ditemui di pertengahan kurun ke-19.
“Mengapa kamu berkeadaan tidak menghargai kebesaran Allah (dan kekuasaanNya), Padahal sesungguhnya Ia telah menciptakan kamu dengan kejadian yang berperingkat-peringkat?” (Maksud Al-Quran Surah Nuh, 71: Ayat 13-14)
“Ia menciptakan kamu dalam kandungan ibu kamu (berperingkat-peringkat) dari satu kejadian ke satu kejadian. Dalam tiga suasana yang gelap-gelita . . .” (Maksud Al-Quran Surah Az-Zumar, 39: Ayat 6- untuk makna penuh, sila lihat dibawah)

“Mungkinkah ayat-ayat ini dinyatakan secara kebetulan?” Lebih-lebih lagi Al-Quran telah menamakan setiap peringkat itu; pertama ialah ‘nutfah’, atau setitik air; yang kedua ialah ‘alaqah, sesuatu yang menyerupai lintah; yang ketiga ialah ‘mudghah’, atau sesuatu seperti dimamah; dan keempat ialah peringkat tulang, dan pembungkusan tulang dengan daging. Justeru, adakah ini semua kebetulan sahaja?Terdapat pula kata-kata belakang dari saintis Barat yang bagi saya sangat tidak masuk akal iaitu..,Mungkin Muhammad sallallahu’alaihiwasallam mempunyai sebuah mikroskop yang berkuasa tinggi.Pengetahuan yang amat khusus dan terperinci yang terdapat di dalam Al-Quran ini hanya boleh ditemui dengan menggunakan mikroskop berkuasa tinggi. Dan sesiapa yang ada teleskop sedemikian mesti juga ada teknoloGi tinggi yang sepatutnya terserlah dalam cara kehidupan hariannya, rumahnya, makanannya, kawalan dan pengurusan peperangannya dan seruan damainya, dan lain-lain. Dan tuan juga tahu perkembangan teknologi ialah satu proses yang bertalian dari satu generasi ke generasi.Kebolehan mikroskop pertama yang dicipta hanya dapat membesarkan hanya setakat sepuluh kali ganda sahaja dan gambarnya juga tidak begitu jelas


Nabi Muhammad sallallahu’alaihiwasallam tidak pernah memiliki peralatan sains mahupun mikroskop. Kesimpulan yang masuk akal hanyalah hakikat bahawa baginda sallahu’alaihiwasallam ialah seorang rasul Allah subhanahuwata’ala. Ringkasnya, Al-Quran menerangkan bukan sahaja perkembangan luaran janin, malahan juga peringkat-peringkat perkembangan dalam janin, pembentukan dan perkembangannya, menekankan peristiwa penting yang dibincangkan oleh sains terkini.Contohnya, gambarajah ‘mudghah’ – seperti sesuatu yang dimamah (gambar), ialah satu daripada bukti yang Profesor Johnson gunakan.

Description: C:\Users\ASUS\Downloads\6.1.jpg




Gambarajah ‘mudghah’ menunjukkan bentuk luaran embrio dengan strukturnya yang melengkung, dan dengan bentuk yang menyerupai bekas-bekas gigitan gigi. kita nampak permukaan yang tidak rata yang memberikan bentuk yang sudah boleh dicamkan walaupun pada masa ini ianya hanya satu sentimeter panjang.Jika kita membelah embrio itu dan ambil organ dalamnya, kita akan dapati kebanyakan daripada organ-organnya sudahpun terbentuk sebagaimana yang dapat kita perhatikan di sini. Daripada gambarajah itu, didapati sebahagian daripada sel-sel juga sudahpun dibentuk, sementara sebahagian yang lain belum lagi.Jadi, bagaimana kita boleh terangkan mengenai embrio? Apa yang patut kita perkatakan? Bolehkah kita anggap ia sebagai makhluk yang sudah pun lengkap? Maknanya kita memperkatakan tentang suatu makhluk yang sudah siap dibentuk, dan jika kita anggap ianya suatu makhluk yang belum lengkap, maknanya kita membincangkan tentang makhluk yang belum lagi dibentuk, persoalannya: Adakah embrio suatu makhluk lengkap atau belum lengkap? Tiada huraian yang lebih baik mengenai peringkat perkembangan embrio ini selain daripada ayat Al-Quran yang bermaksud:

“. . . . mudghah (sesuatu yang seperti dimamah) seketul daging yang disempurnakan dan yang tidak disempurnakan . . . “ (Maksud Al-Quran, Surah Al-Hajj: Ayat 5) Sila lihat dibawah untuk makna keseluruhan ayat ini.

Inilah kesimpulan yang dilakukan seorang professor yang bernama Marshall Johnson mengenai kajiannya:Sebagai seorang ahi sains, saya hanya mengambil kira sesuaru yang saya boleh nampak. Saya memahami ayat-ayat Al-Quran yang diterjemahkan kepada saya. Sebagaimana contoh yang saya berikan sebnelum ini, jika saya bayangkan saya hidup di zaman itu (zaman nabi Muhammad sallallahu’alaihiwasallam-pent), saya tidak akan berupaya untuk menerangkan apa yang telah diterangkan (oleh Al-Quran-pent). Saya tiada apa-apa alasan untuk menafikan bahawa Muhammad (sallallahu’alaihiwasallam) telah memperolehi maklumat ini daripada sesuatu sumber. Saya tidak alasan untuk menafikan bahawa terdapat satu camputangan kuasa Tuhan di dalam apa yang dia (sallallahu’alaihiwasallam-pent) telah tuliskan. (Nota- sebenarnya Nabi Muhammad sallallahu’alahiwasallam tidak menulis Al-Quran kerana baginda seorang yang tidak tahu menulis. Sebaliknya ia disalin oleh sahabat-sahabat baginda sallallahu’alaihiwasalllam selepas baginda mendapat wahyu-pent)Benar, Al-Quran ialah Wahyu Illahi. Pilihan yang ada untuk seluruh manusia ialah untuk menurut tauladan yang telah ditunjukkan oleh ahli-ahli sains terkemuka ini yang telah pun mengaku Allah subhanahuwata’ala telah mewahyukan kepada nabi Muhammad sallallahu’alaihiwasallam, satu kitab yang dipenuhi oleh Ilmu-Ilmu Allah subhanahuwata’ala. Allah subhanahuwata’ala juga telah berjanji bahawa manusia akan menemui tanda-tanda kekuaasaannya yang akan membuktikan bahwa Al-Quran itu ialah kitab yang diwahyukan oleh Allah subhanahu wata’ala.

Allah Yang Maha Kuasa Lagi Maha teerpuji berfirman (Surah 38: Ayat 88) bermaksud:
“Dan demi sesungguhnya, kamu akan mengetahui kebenaran perkara-perkara yang diterangkannya, tidak lama lagi”.

Allah subhanahuwata’ala juga berfirman bermaksud:
“Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannuya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya. (Al-Quran Surah Al-An’am, 6: Ayat 67).


FirmanNya lagi:
“Dan akan diperlihatkan kepada mereka tanda-tanda kekuasaan Kami di merata-rata tempat (dalam alam yang terbentang luas ini) dan pada diri mereka sendiri, sehingga ternyata jelas kepada mereka bahawa Al-Quran adalah benar. Belumkah ternyata kepada mereka kebenaran itu dan belumkah cukup (bagi mereka) bahawa Tuhanmu mengetahui dan menyaksikan tiap-tiap sesuatu?” (Al-Quran, 41: 53) 



MKMDescription: C:\Users\ASUS\Downloads\6.2.jpg



KESIMPULAN

Konklusinya, al-Quran yang telah diturunkan kepada Nabi Muhammad sawmempunyai peranan yang sangat penting dalam bidang sains dan teknologi. Galakan al-Quran untuk mengkaji dan merenungi penciptaan alam telah menjadi titik utama untuk mendorong para saintis Islam melakukan kajian.Justeru, kita sebagai generasi muda Islam yang bakal menerajui bidang-bidang profesional ini mestilah bertindak bijak dengan mengamalkan segala ajaran al-Quran danmengkaji penciptaan alam semesta agar dapat bertemu dengan hikmahnya serta meningkatketaatan kepadanya, sekali gus mewujudkan baldatun toiyyibatun wa rabun ghafur.

No comments:

Post a Comment